Showing posts with label Perkongsian Hadis. Show all posts
Showing posts with label Perkongsian Hadis. Show all posts

Menyukai suatu yang TERBAIK

Friday, March 19, 2021

 Assalamualaikum dan salam hari Jumaat yang mulia. Alhamdulillah hari ini kita diberi kesempatan lagi untuk bernafas di bumi Allah. Apa khabar? Eza doakan segala yang baik-baik sahaja untuk kalian sidang pembaca. Hari ni Eza ambil Cuti Rehat (CR) sebab banyak urusan peribadi yang perlu diselesaikan. Husband pun macam tu jugak. Masa CR inilah nak selesaikan banyak perkara. Ye dak? 

Pastinya setiap individu inginkan yang terbaik dalam hidup. Doa pun yang baik-baik untuk diri sendiri. Kita sendiri kena doa untuk diri kita sendiri, orang lain belum tentu doakan kita. Jika ada yang sentiasa mendoakan kita pastinya mereka adalah ibubapa, suami/isteri ataupun anak-anak kita. Moga sentiasa dalam kalangan orang yang sentiasa inginkan yang terbaik untuk kita seterusnya dikurniakan ibubapa, suami/isteri dan anak-anak yang soleh/solehah. Sama-sama kita sentiasa berdoa agar Allah kurniakan apa sahaja yang terbaik untuk kita semua. 

Oleh itu,

Bila jadi anak, jadilah anak yang terbaik,

Bila jadi suami/isteri, jadilah yang terbaik

Bila jadi kawan, jadilah kawan yang terbaik

Bila jadi ketua, jadilah ketua yang terbaik

Bila jadi pekerja, jadilah pekerja yang terbaik

Dalam alam pekerjaan, kita juga tidak lari dari tanggungjawab sebagai seorang pekerja untuk menjadi yang terbaik. Tiada istilah pertandingan mahupun perbandingan which is competition vs comparison. Cukuplah menjadi yang terbaik untuk diri sendiri. Sibukkan diri dengan urusan hakiki. Eza lebih gemar wujudkan rekod bila bekerja maksudnya ada benda dapat dirujuk. Sebab bila kita tak wujudkan rekod, orang boleh kata itu bukan workload kita. Padahal dah bertahun mengerah keringat untuk melaksanakan tugasan tersebut. Selalu doa agar Allah bagi bantuan bila kita tengah buntu dalam menyelesaikan sebarang permasalahan yang timbul. Mata Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui. Yakin, Allah sentiasa bersama di setiap ketika. 

Oleh itu, Eza kongsikan sepotong hadis melalui pembacaan buku berjudul 300 Hadis Bimbingan Ke Arah Mencari Redha Allah, penulisnya Dr. Haji Zahazan Mohamed Ahmad Hasan Mohd. Nazam. Buku ini ada buku hantaran suami sebagai hadiah semasa majlis pernikahan kami. Moga ada manfaatnya kepada kami dan para pembaca.

Terima kasih sudi baca. Jumpa lagi.

Read More

Tiga Puluh Hari Menuju Ramadhan

Sunday, March 14, 2021

Hari ini merupakan 30 Rejab 1442 dalam Takwim Hijrah mengikut kalendar Islam. InsyaAllah kita akan berganjak pulak ke Bulan Syaaban iaitu bulan ke-lapan. Selepas bulan tersebut, seluruh umat Islam akan menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan. MasyaAllah. 

Tidak sabar rasanya ingin berjumpa bulan Ramadhan yang sentiasa ditunggu-tunggu. Mengerjakan terawih dan tadarus. Menghayati makna Ramadhan sebenar dan menunggu malam Lailatul Qadar. Semoga kita semua direzekikan malam yang lebih baik daripada seribu bulan itu. InsyaAllah. Allahumma Amiin. 


Bagi kaum Muslimah yang belum habis menggantikan puasa disebabkan keuzuran pada Ramadhan yang lalu, masih ada masa lagi untuk berbuat demikian walaupun kiraan hari semakin dekat. Semoga dipermudahkan segala urusan penggantian (qadha') puasa. 

Sebagai perkongsian bersama, Eza kongsikan hadis sahih melalui pembacaan buku yang Eza baca iaitu: 

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a., daripada Nabi SAW bersabda: "Puasa adalah pelindung daripada neraka. Sekiranya seseorang daripada kamu sedang berpuasa pada suatu hari, maka janganlah bercakap kotor dan janganlah menengking. Jika seseorang mencela atau ingin bergaduh dengannya, katakanlah: 'Sesungguhnya aku berpuasa'." 
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Sememangnya semasa berpuasa tidak kira puasa ganti, puasa sunat mahupun puasa Ramadhan ujian datang menduga kesabaran kita. Namun, ingatlah kita sedang berpuasa. Jadikan amalan itu perisai diri kita dari sebarang perbuatan yang tidak elok dan sia-sia. 

Rindu Ramadhan. 
Semoga dipanjangkan usia untuk merasai Ramadhan pada tahun ini. 
Amiin Amiin Amiin YRA. 

Read More